SEDMILHÁŘKY (Liane Moriarty)

Původní název: Big Little Lies
Český název: Sedmilhářky
Autor: Liane Moriarty
Série: -
Počet stran: 440
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Šárka Kadlecová
Rok vydání: 2014(EN),  2015 (CZ)
Žánr: romány, thriller
Anotace: Jane je hloubavá, do sebe uzavřená šedá myška a v životě to vůbec nemá jednoduché, protože sama vychovává pětiletého syna. A ten se teď navíc začal ptát po svém tátovi. Madeline je velká parádnice a přitom neřízená střela. Momentálně jí ztrpčuje život její exmanžel: po letech si zničehonic vzpomněl, že by se mohl taky podílet na výchově jejich společné dcery. Celeste je věčně zasněná, poněkud vynervovaná místní kráska. Co ji ale může trápit, když má tak hodného, hříšně bohatého manžela a přepychový dům? Snad jen ta jejich dvojčata jsou občas na zabití.Každá z nich je úplně jiná, a přesto jsou nejlepší kamarádky. Jsou však k sobě skutečně upřímné? Vždyť i drobné lži a polopravdy můžou časem vyústit v obrovskou tragédii.Román světově úspěšné autorky bestselleru Manželovo tajemství je příběhem tří matek, jimž se jejich na pohled všední životy krůček za krůčkem nebezpečně vymykají z rukou. HBO natáčí podle této knižní předlohy minisérii s Nicole Kidmanovou a Reese Witherspoonovou v hlavních rolích. 

Moje recenze:
Jane, Madeleine a Celeste - tři kamarádky, jejichž životy nejsou jednoduché, ač to tak na první pohled může vypadat. Schovávají se za pavučinou lží, tajností a záhad. Ale každá lež dříve či později vyjde najevo. Jane je svobodná matka, která se po přistěhování  seznámila  s Madeleine a Celeste a nese si s sebou tajemství z minulosti týkající se jejího syna Ziggyho, který je navíc po nastoupení ze školy obviněn ze šikanování. Celeste je na první pohled dokonalá žena - krásná, bohatá, šťastně vdaná - ale nic není takové, jak se na první pohled zdá. A Madeleine je podruhé vdaná žena, která řeší problémy s dospívající dcerou Abigail začínající více tíhnout k otci a jeho nové ženě, ačkoliv je po Abigailině narození opustil. Osudy těchto žen a i dalších lidí se proplétají a vše vyústí na kvízovém večeru, kde se něco stalo. A my postupně zjišťujeme, co.


zdroj

Kniha Sedmilhářky a samotná autorka je v poslední době velmi populární. Její knihy mě velmi lákaly a tak jsem byla nadšená, když jsem vyhrála tuto knihu. Jak už můžete vidět z obálky, kniha je populární taky díky minisérii, která se na její námět právě dovysílala na HBO. Já seriál sledovala a před posledním dílem jsem právě vyhrála knihu. No a rozhodla jsem si to rozuzlení nejprve přečíst. Musím říct, že knihu i seriál jsme si oblíbila, ale trošku mě překvapilo, jak se seriál byť v nepatrných věcech lišil od knihy. Samozřejmě, základní příběh a zápletka byla stejná, ale v seriálu si některé věci přikrášlili. některé úplně změnily a tak. Píšu to jen pro varování, mě osobně to jen trochu zaskočilo, ale v příběhu to vlastně ničemu nevadí, jen si musíte knihu od seriálu malinko oddělit.


"I malá lež může mít velké následky ..."

Ale dost se seriálem, zaměříme se čistě na knihu. Takový typ knihy, s lehce thrillerovým nádechem jsem snad ještě nečetla a byla jsem opravdu natěšená. Nebudu to protahovat, kniha mě naprosto dostala. Jakmile jsem se vžila do životů tří hlavních postav, nemohla jsem se odtrhnout. Bylo opravdu napínavé dozvídat se jejich tajemství, životní zápasy a sledovat, jak se se vším vypořádávají. Na začátku knihy se dozvíme, že někdo zemřel (to fakt není spoiler) a kromě dějové linky máme možnost přečíst si taky vyslýchání svědků, což mě občas opravdu bavilo. Je tu nádherně vidět, jak vznikají a jak se šíří drby, jak každý vidí věci po svém a jaký daný člověk je. A opravdu, některé lidi bych profackovala.

Původně jsem myslela, že Jane, Celeste a Madeleine budou v knize vykresleny jako mrchy, lhářky a tak, ale záhy jsem zjistila, že tak tomu vůbec není. Všechny tři si v životě už opravdu něčím prošly a stále procházejí a ani jedna z nich rozhodně není žádná mrcha. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že Madeleine to ze všech měla nejjednodušší. Myslím, že její nejtěžší období byla hlavně v minulosti, kdy ji opustila manžel po narození dcery, ale od té doby se toho hodně stalo a teď zase tolik problémů neměla. Jistě, určitě není lehké sledovat čtrnáctiletou dceru, jak ji najednou odstrkuje a tíhne spíše k otcově rodině, ale přece jen - je to puberťačka a ti takové věci dělají. A v porovnání s Jane a Celeste mi její problémy prostě nepřišly tak hrozné, což ovšem neznamená, že bych ji neměla ráda - právě naopak, za její postavu jsem opravdu vděčná. Je to taková klasická ukecaná, lehce šílená matka s úchylkou pro nakupování a co se mi velmi líbilo - nedá se ničím zlomit a kamarádkám vždy pomůže.

zdroj
Jane to v životě opravdu neměla lehké. V devatenácti otěhotněla a prožila si zážitek, který ji podstatně změnil. Musí se vyrovnávat s minulostí a zároveň řešit problémy v současnosti, protože je její syn obviněn za šikanování. Ale Jane mu věří, když říká, že to nebyl on, což se však nedá říct o ostatních rodičích. Jane mi byla opravdu sympatická. Už proto, čím si musela projít a jak by si zasloužila dojít klidu a znovu moct naplno žít. No a Celeste, ač je krásná a bohatá, už dlouhou dobu trpí něčím, co se jí děje v životě. Chce s tím něco udělat, ale něco ji vždy přesvědčí, ať to nedělá. Nerada bych vám psala, o co jde, ale Celeste je neskutečně silná. Nikomu neřekla, co se jí děje a přede všemi předstírá, jak šťastný má život, což není lehké. Touží po pomoci, ale zároveň má strach. Možná se v tom někteří poznáme, ač třeba v jiné situaci. Celestina situaci mi možná přišla nejhorší, protože si opravdu procházela těžkými věcmi a to ji ještě další těžké věci čekaly.

zdroj
Závěrem bych řekla, že pokud nad knihou váháte, rozhodně po ní sáhněte. Já jsem se nemohla odtrhnout, se zatajeným dechem jsem čekala na rozuzlení a samozřejmě jsem taky tipovala, kdo mohl zemřít a kdo zabít. Občas jsem byla zděšena, občas jsem se ale dokonce zasmála a některé situace mě opravdu dojaly. Každopádně jsem po přečtení knihy zase o něco moudřejší a troufám si říct, že si odnáším i jistá ponaučení. A co víc si přát?

Moje hodnocení: 5/5


Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.