OKO ZA OKO (Jenny Han, Siobhan Vivian)

Původní název: Burn for burn
Český název: Oko za oko
Autor: Jenny Han, Siobhan Vivian
Série: Oko za oko
Počet stran: 272
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Romana Bičíková
Rok vydání: 2012 (EN),  2017 (CZ)
Žánr: young adult, fantasy
Anotace: Ostrov Jar není jen idylické místo na dovolenou, ale to vědí pouze ti, co na něm žijí. Kat, Mary a Lillia chodí na střední školu, ale to je asi to jediné, co mají společného… tedy kromě touhy pomstít se. Pomstít se těm, kteří je šikanovali, vysmívali se jim a udělali jim ze života peklo. Špatné věci se totiž stávají i hodným holkám. 
KAT už má dost toho, jak ji její bývalá nejlepší kamarádka ponižuje.
LILLIA klukům vždy věřila, ale tomu je konec. Ne potom, co se stalo tohle léto. A rozhodně to nenechá jen tak.
MARY ostrov před šesti lety opustila kvůli klukovi. Ale vrátila se a chce, aby ten, co jí kdysi ublížil, taky trpěl. 
Žádná z dívek by se sama nedokázala bránit, ale dohromady… dohromady jsou schopné čehokoli.

Moje recenze:
Kat, Mary a Lillia - dívky, žijící na ostrově Jar. které pojí touha po pomstě osobám, které jim ať už v minulosti nebo v současnosti znepříjemňují život. Když náhodou zjistí, že každá z nich má někoho, komu by se chtěly pomstít, rozhodly se spolupracovat. Kat touží zničit život její bývalé nejlepší kamarádce Rennie, která ji zradila a teď ji nezapomene při každé příležitosti urážet. Shodou okolností je Rennie teď nejlepší kamarádka Lillie, ale i ona moc dobře ví, že si to Rennie zaslouží. Zmíněná Lillie chce nějakým způsobem ukázat svému kamarádovi Alexovi, co se stane, když si začne s její sestrou. A Mary, která se po šesti letech na ostrov vrátila, se touží pomstít Reevovi - klukovi, který jí kdysi dal nepěknou přezdívku kvůli své váze, kterého však považovala za svého kamaráda, ale on ji nepěkně zradil. Všechny tři spřádají své plány, jak všechny potrestat. Nejdřív jde vše jako po drátkách, ale při posledním kroku k pomstě se něco zkomplikuje a zdá se, že Mary je mnohem neobyčejnější, než si myslí.


zdroj
Já jsem obrovskou fanynkou Jenny Han. To je taky jediná věc, která mě na knize doopravdy lákala. Protože jsem si z anotace tak nějak nebyla jistá, jak se mi tohle bude líbit - touha po pomstě a tak, no úplně mě to nelákalo. Ale Jenny mě přesvědčila. A nakonec musím říct, že rozhodně nejsem zklamaná. Šlo o klasickou young adultovku s problémy, které se v takových knihách řeší, ale právě ta pomsta je něco, co se jen tak někde neobjevuje a mě to moc bavilo. Především spolupráce našich tří hrdinek, které jsou každá úplně jiná a jejich zvrácené nápady.


“Maybe I wasn’t worth remembering.”

Kromě young adult linky s pomstou obsahuje kniha mírné fantasy prvky. Ty se projeví především na konci knihy, takže jsme odkázáni na další díly, kde se dozvíme více. Jak už jste možná poznali, v tomto ohledu se jedná o Mary. A já sázím na to, že její teta Bette, kterou tak zbožňuje a u které na ostrově bydlí, taky nebude jen tak obyčejná teta. No, upřímně si úplně nejsem jistá, jak se nakonec tu fantasy do knih podaří dostat a je možné, že se nakonec úplně změní celá počáteční podstata série, ale na druhou stranu, proč to trochu neozvláštnit.


zdroj
Co se týče hlavní trojice, rozhodně můžu říct, že nejvíc jsem si oblíbila právě Mary. Možná tím, že podle mě si to nejhorší prožila právě ona a svou nejistou povahou mi trochu připomíná mě. Lillia podle mě přímo křičí, že je z pera Jenny Han (a nejen proto, že je Asiatka) a celou knihu jsem s ní měla takový zvláštní vztah. Chtěla se pomstít Alexovi za to, že si začal s její sestrou, ačkoliv s tím nemohla být jistá. A především nechápu, proč se proboha pořád kamarádila s tou příšernou Rennie. I když možná ano - ona sama si přiznávala, jak je strašná, na druhou stranu je ale pojila dlouhá minulost a zažívaly spolu skvělé chvíle, takže zase chápu, že to nechtěla jen tak zničit. No a Kat, to je jiný kalibr. Myslím, že Kat je taková typická, ehm...rebelka? Snad je to to správné slovo, které by ji vystihlo. Rozhodně má nejzvrácenější nápady, má plné právo chtít zničit tu mrchu Rennie a má takovou kuráž, že se nebojí snad ničeho. Fakt se divím, že jí před domem nestojí zástup kluků.


zdroj
Nakonec musím říct, že se mi kniha opravdu líbila. Nejde o nějaký závratný příběh, ale přesně něco, co byste od ní měli očekávat - byla  plná touhy po pomstě, teenage problémů, byla však i napínavá a závěr vás rozhodně přiměje počkat na další díl přinejmenším proto, abyste zjistila, jak se vyvine fantasy linka. Kromě toho se čte velmi lehce a čas vám uteče aniž byste postřehli jak. Takže pokud nečekáte nic jiného než jednoduchý příběh na rozptýlení nebo třeba chcete-li posbírat inspiraci na pomstu, rozhodně můžu knihu doporučit. 

Moje hodnocení: 4/5

Co vy, pustili jste se do této knihy? A jak zaujala vás?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.