NEŽ JSEM TĚ POZNALA (Jojo Moyes)

Původní název: Me Before You
Český název: Než jsem tě poznala
Autor: Jojo Moyes
Série: Než jsem tě poznala
Počet stran: 408
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Lucie Mikolajková
Rok vydání: 2012 (EN),  2013 (CZ)
Žánr: romance, contemporary
Anotace: Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud.
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivní Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje

Moje recenze
Louisa je naprosto obyčejná dívka, která žije obyčejnějším životem než většina lidí. Až do chvíle, kdy si musí začít hledat novou práci, což se zdá jako téměř nadlidský úkol. Nakonec se však najde práce, která zní velmi dobře - především kvůli vysokému platu, který Louisa a její rodina opravdu potřebují. Náplní Lousiny práce bude starat se o muže jménem Will, který už je pár let připoután k vozíku po nešťastné nehodě. Louisa na něj má za úkol dohlížet a nějakým způsobem ho zabavovat. Záhy však zjituje, že to není tak jednoduché, jak se zpočátku zdálo. Will se k ní vůbec nechová hezky, většinu času ji jen ignoruje nebo má sarkastické poznámky a dává vším najevo, že u sebe Louisu nechce. Louisa se ovšem nevzdává a po tom, co se dozví jednu neblahou informaci se rozhodne, že Willovi vrátí chuť do života. A Will se opravdu mění až se do sebe s Louisou postupně zamilují. Ale stačí tohle Willovi ke štěstí?

"Někdy, Clarková, někdy jsi skoro to jediný, kvůli čemu mám  ráno chuť se probudit."

Na začátek bych ráda řekla, že toto je první kniha, u které mi opravdu dokázaly navlhnout oči. A já opravdu nejsem brečící typ. Četla jsem hodně knih, které mě dojaly, ale žádná ještě ne tolik. Na druhou stranu jsem se u knihy taky neuvěřitelně nasmála. A autorka, která dokáže tyto dvě naprosto rozdílné emoce dát do jedné knihy, je pro mě opravdu Autorka s velkým A.

zdroj

Mám jednu myšlenku, kterou bych ráda nepsala, ale nejdříve musím varovat, že velmi vnímavý člověk by  tu mohli vyčíst jeden menší spoiler, i když si myslím, že teď už to takový spoiler není. Tak chci jen varovat před následujícím odstavcem, ale myslím, že nic velkého by se tím zase nevyzradilo. 
Mohlo by se zdát, že Než jsem t ě poznala se bude podobat jakékoliv tragické knize, kde jeden je nemocný a  bojuje se smrtí zatímco druhý to  musí pozorovat. Ale je tu nepatrný rozdíl - Will sice je nemocný, ale pořád je schopen si sám určit délku svého života, což ho odlišuje od těch jiných knižních hrdinů. A to se mi na knize moc líbí. 

Postava, která mi okamžitě přirostla k srdci, je Louisa. Já ji prostě žeru. Miluju její veselou povahu, lásku k rodině, její šíleně dokonalé módní výstřelky, našení naprosto pro vše a taky mi svým životem trošičku připomíná můj (a teď nevím, jestli je to dobře :D). Moc se mi líbí, jak se nevzdává co se Willa týče a bojuje do poslední chvíle. A mimochodem - miluju bumblebee tights! :D

zdroj


A Will?  No prostě..  toho jsem si taky oblíbila :) Já vím, že  na začátku se choval dost hnusně a někdy mě trošku naštval, ale nějak jsem pro to jeho chování našla pochopení a fakt jsem si ho oblíbila. Celou knihu jsem měnila názor na jeho rozhodnutí. Nejdříve jsem byla přesně jako Louisa silně proti, ale když jsem dále četla  jeho příběh a zjistila více podrobností o jeho předešlém životě, začala jsem ho nějakým způsobem chápat a více jsem se vžila do jeho situace, což mi trošku pomohlo smířit se s touto knihou.

"Jestli se bojíš, že mám snad nějaký zákeřný plány, jak tě svedu, vždycky mi můžeš odpojit baterii."

Pokud chcete knihu, která vás rozesměje a rozesmutní zároveň, Než jsem tě poznala vám mohu doporučit všemi deseti. Já za sebe mohu říct, že mi tato kniha rozhodně dala mnoho. 
Jak jistě víte,  nedávno byl v kinech také film, který jsem si nemohla nechat ujít. Měla jsem velká očekávání  a ta byla splněna více než dostatečně. Emilia Clarke a Sam Claflinm v hlavních rolích byli neskutečně dobří a přestože jsem věděla, co se ve filmu stane a jak to skončí, přesto se stal prvním filmem, který me dokázal rozbrečet.. Ale samzřejmě taky rozesmát :)

Moje hodnocení: 5/5 

A co vy, už jste četli Než jsem tě poznala? Nebo aspoň viděli film? A četli jste nějaké další knihy od Jojo? Já četla ještě Poslední dopis od tvé lásky a Dívka, již jsi tu zanechal a chystám se na další, tak mi určitě napište vaše názory.

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.