DÍVKA, JIŽ JSI TU ZANECHAL (Jojo Moyes)

Původní název: The Girl You Left Behind
Český název: Dívka, již jsi tu zanechal
Autor: Jojo Moyes
Série: -
Počet stran: 432
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Lucie Mikolajková
Rok vydání: 2012 (EN),  2015 (CZ)
Žánr: romance, contemporary, adult, historické
Anotace: Píše se rok 1916, když francouzský malíř Édouard Lefevre odchází bojovat na frontu. Jeho mladé manželce Sophii zůstává na památku její portrét, na svou dobu poněkud nezvyklý. Poté co městečko, kde Sophie žije, padne do rukou Němcům, ocitají se jeho obyvatelé na samé hranici absolutní bídy a pro kousek chleba musejí často dát všanc i holý život. A tehdy Sophiin portrét upoutá pozornost nového Kommandanta. Německý důstojník je obrazem doslova posedlý a Sophie je odhodlaná riskovat cokoliv – rodinu, svou pověst i život –, jen aby mohla znovu spatřit svého muže... O bezmála sto let později dostane Liv Halstonová od svého muže darem působivý portrét mladé ženy, který koupil za pár šupů na ulici. Posléze se ovšem ukáže, že obraz má nesmírnou cenu, a rozhoří se boj o to, kdo je jeho skutečným vlastníkem. A Livino přesvědčení o správnosti věcí podstoupí náročnou zkoušku. Stejně jako Sophie je však pevně odhodlaná bojovat za to, co má na světě nejraději...

Moje recenze:
Ocitáme se v malém vesničku ve Francii uprostřed první světové války. Lidé trpí hladem, žijí v bídě, město je střežené německými vojáky v čele s Kommandantem a spoustu žen se strachuje o své muže, které od nich odloučili a poslali je do války. Jednou z těchto žen  je i Sophie Lefevreová, která se musí starat o svou rodinu. Neustále myslí na svého muže Edouarda a šílí strachem o něj, ale ví, že musí zůstat silná. Když je do jejich městečka přidělen nový Herr Kommandant, který se o Sophie a o její portrét, který namaloval Edouard poměrně zajímá, získává naději, že by mohla Edouarda zachránit. Ale co vše by pro to musela obětovat?
 O století později se příběh Sophie Lefevreové a jejího muže opět dostává na povrch, potom co se o Sophiin portrét začnou zajímat dědici. Portrét je  nyní u Liv Halstonové - ženy, které před čtyřmi lety zemřel manžel, není na tom dobře jak psychicky, tak ani finančně a v životě by ji nenapadlo, že obraz, který si s manželem před mnoha lety koupili za směšnou cenu jí tolik změní život. Liv je odhodlaná zjistit pravdu o příběhu portrétu Sophie Lefevreové a je pro to ochotná obětovat téměř cokoliv. Podaří se Liv očistit jméno Sophie Lefevreové a zjistit, co  se tehdy vlastně stalo?


zdroj
Dívka, již jsi tu zanechal  je kniha, ve které se střídá minulost se současností. Máme možnost prozkoumat životy dvou žen, které se nikdy nepotkaly, ale svedl je dohromady portrét, který byl pro obě důležitý. Části, kdy jsme byli ve Francii za války se mi moc líbily - bída lidí tu byla moc dobře vykreslená,  až mi přitom běhal mráz po zádech.  Sophie jsem si okamžitě oblíbila. Byla to neuvěřitelně silná žena, schopná udělat cokoliv, aby ochránila svou rodinu a svého muže. A taky si nenechala jen tak něco líbit. Proto mě části, kdy se z této silné ženy stala křehká osůbka upřímně děsily.

Naproti tomu části příběhu odehrávající se v současnoti byly úplně něco jiného. Pořád se mi ale moc líbily. Liv jsem si sice neoblívila tolik, jako Sophie a někdy mě svým chováním mírně rozčilovala, ale její příběh mě prostě nutil k tomu, aby mi jí bylo líto. Měla dost svých starostí od smrti svého muže a do toho se teď přidal ještě ten portrét. Ale musela jsem tedy obdivovat její kuráž. Přestože jí většina lidí opovrhovala, ona se nenechala zastrašit a hodala očistit Sophiino jméno a zjistit pravdu o portrétu.

"Nevěděl jsem,co je ooravdové štěstí, dokud jsem nepotkal tebe"

Jak jsme u Jojo Moyes zvyklí, i tato kniha je neuvěřitelně silný příběh lásky, války a pravdy, který vás chytne za srdce. Budete doufat, aby Sophie i Liv došly ke štěstí  a příběh portrétu vás bude neustále překvapovat.

Moje hodnocení: 5/5

Máte rádi knihy od Jojo Moyes? Co říkáte na Dívku?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.