LÉTO NA DRUHÝ POKUS (Morgan Matson)

Původní název: Second Chance Summer
Český název: Léto na druhý pokus
Autor: Morgan Matson
Série: -
Počet stran: 400
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Martina Buchlová
Rok vydání: 2012 (EN), 2014 (CZ)
Žánr: young adult, contemporary
Anotace:
Poslední léto, které by mělo trvat navěky…
Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému.
Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.
Nová kniha od Morgan Matsonové, autorky Amy a Rogera: Na cestě, vám zase zlomí srdce!
 


Moje recenze:
Život Taylor Edwardsové se radikálně změní potom, co se dozví, že její otec má rakovinu a zbývá mu jen několik měsíců života. Přáním jejího otce je strávit po několika letech poslední léto na jejich letním domku u jezera, kde dříve jezdili pravidelně, ale naposledy tam byly před pěti lety, kdy bylo Taylor dvanáct. A přestože chce Taylor tátovi vyhovět, trpí, když se musí vrátit na místo, které dřív milovala, ale potom, co před pěti lety udělala velkou chybu, se tam vrátit nechtěla. Na místě se shodou náhod neustále potkává s Henrym - klukem, který je jedna část důvodu, proč se sem nechtěla vrátit, protože mu ublížila, stejně jako kamarádce Lucy. Taylor se bude muset vypořádat se svými chybami s minulosti, které se po pěti letech pokusí napravit, ale zároveň se spolu se sourozenci a mámou musí vyrovnat s tím, že je její táta za krátkou dobu opustí..


zdroj
Pokud jste četli předchozí knihu Morgan Matson (Amy a Roger: Na cestě), víte, že i tam se zabývá ztrátou otce (to není spoiler, protože je to v knize od začátku). A s podobným námětem, ale samozřejmě jiným příběhem, napsala i tuto knihu - zase ztráta otce. Což mě přivádí na myšlenku, jestli to nepíše z jistých osobních důvodů a pokud si něčím takovým musela projít, je mi to moc líto. Nicméně jako námět se mi to líbí. Samozřejmě, že je to smutné, ale ve většině knih tohoto typu čteme o tragické lásce, kdy zemře jeden z milenců a ne otec, takže jde rozhodně o trochu originálnější téma. Ale rozhodně mi nezabrání být smutná.


"Tisíce okamžiků, které jsem pokládala za samozřejmost - většinou proto, že jsem předpokládala, že mě jich ještě další tisíce čekají."

Pro mě byla Taylor naprosto skvělá sympatická hlavní hrdinka, do které jsem se zvládla dokonale vžít a soucítit jak s jejím vyrovnáváním s budoucí otcovou smrtí, tak s jejími problémy, které si zavařila před pěti lety. Jejím velkým problémem je to, že často utíká od nepříjemných situací, místo toho, aby je řešila, což je něco, s čím má dle mého názoru problém více lidí. I já už nejspíš pár takových situací zažila. A proto mě moc baví sledovat, jak se Taylor snaží změnit, napravit staré chyby a snažit se nedělat nové, ale postavit se problémům čelem. Za což ji musím jen obdivovat.

Co se mi na knize dál líbí jsou ty rodinné vztahy. Tedy, popravdě řečeno, rodina Edwardsových asi není úplně rodina, která by se neustále objímala, sdílela spolu všechny okamžiky, pravidelně se bavila o prožitém dni a tak dále. Až takhle blízké vztahy mezi sebou nemají, alespoň ne všichni. A to se pokouší toto léto změnit a dohnat, vzhledem k tomu, co je čeká. Vztah Taylor a jejího otce byl vždycky dobrý, ale nikdy o sobě nevěděli takové detaily, které si sem tam náhodně řeknete a ani to neřešíte. A tohle všechno teď dohánějí, ptají se navzájem na všechny možné otázky, dozví se toho co nejvíc a jejich vztah se tím ještě prohloubí. 


zdroj
Ani se svými sourozenci, starším bratrem Warrenem (géniem) a mladší sestrou Gelsey (baletkou) nemá Taylor úplně nejlepší sourozenecké vztahy. Ale v létě se všichni pokouší tak nějak více stmelit a já musím říct, že oba její sourozence jsem si moc oblíbila, ačkoliv je každý jiný. Protože všichni procházeli stejným trápením, snažili se být si navzájem oporou, což se mi moc líbilo.

Stejně jako v předchozí autorčině knize, i tady celou dobu čekáme na vysvětlení toho, co se vlastně před pěti lety stalo, což se dozvíme pomocí flashbacků. Tohle přesně odkazuje na Taylořin problém, o kterém jsem psala na začátku, ale kvůli tomuto ztratit nejlepší kamarádku a kluka by mi bylo moc líto. A to, jak se s nimi Taylor zase pokouší sblížit, ačkoliv to pro ni není lehké a jejich nově se obnovující vztahy je další věcí, co mě tady baví.


"Říkals, že nechceš ztrácet čas s lidma, který nakonec nebudou důležitý." zopakovala jsem a on přikývl. "Ale jak víš, že nebudou důležitý? Když jim nedáš šanci?" Sklopil hlavu.

Nebudu lhát, ačkoliv jsem věděla, co přijde na konci, nezabránilo mi to ve smutnění. Duševně mě to tak trošku zničilo, obzvlášť když jde o rakovinu, kde v knize postupně pozorujeme chřadnutí člověka. Ale přesto se mi kniha moc líbila a neuvěřitelně mě dostala. Doopravdy jsem ji zhltla, nemohla jsem přestat číst, ať už kvůli poutavému stylu psaní, nebo touze dozvědět se víc, zkrátka jsem se téměř nedokázala odtrhnout. Těžko porovnávat tyto dvě autorčiny knihy, protože každá mě bavila něčím jiným a s čistým svědomím můžu doporučit obě. A na další knihy Morgan Matson se neuvěřitelně těším.

Moje hodnocení: 5/5

Četli jste nějakou knihu od Morgan? Jak knihy působí na vás?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.