NA LOVU (Meagan Spooner)

Původní název: Hunted
Český název: Na lovu
Autor: Meagan Spooner
Série: -
Počet stran: 326
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Zdeněk Uherčík
Rok vydání: 2017 (EN), 2018 (CZ)
Žánr: young adult, fantasy
Anotace: Když se Kráska vydá na lov Zvířete…
Kráska zná tajemný les lépe než kdokoli jiný. Cítí ho ve své krvi. I když vyrostla mezi šlechtici daleko od lesa, ví, že temný hvozd skrývá tajemství, která dokáže odhalit jen pravý lovec. Když její otec přijde o všechno jmění a Jeva se musí společně se sestrami odstěhovat pryč z města, uleví se jí. Uprostřed divočiny se nemusí přetvařovat a usmívat se na bohaté dámy – nebo se vdát za bohatého šlechtice….
Ale ve chvíli, kdy v lesích zmizí při lovu její otec, nemá Jeva na vybranou – musí ho najít. A jediná cesta vede po stopách stvoření, které se otec snažil ulovit. Přes varování sester se vydává do lesa a stopuje Zvíře až do jeho království – zakletého údolí, zničeného zámku a světa plného stvoření, o kterých slyšela pouze v pohádkách. Do světa, který ji může zničit, nebo spasit.
Zbývá jen jedna otázka. Kdo přežije tento lov: Kráska, nebo Zvíře?

Moje recenze:
Život, který mladá dívka Jeva žije, rozhodně není ten, který by ji naplňoval. Odmalička nejraději chodila s otcem lovit po lesích - to bylo místo, kde se cítila nejšťastnější. Teď se musí ztotožňovat se životem mladé dámy, chodit se setkávat s baronkou a snažit se co nejlépe se provdat. Ovšem jen do doby, než je s otcem i oběma sestrami okolnostmi nucena opustit město a odstěhovat se do chýše, kde žili dříve. Když se jednoho dne jejich otec nevrátí z lovu, Jeva se rozhodně jít ho hledat. Nic ji ale nepřipraví na to, co v lese uvidí, čeho bude svědkem a jak zásadně to změní její život. Narazí na Zvíře, které se stane jejím věznitelem a Jeva bude plná touhy po jeho smrti. Je však Zvíře opravdu škodolibé monstrum nebo jde o duši toužící po vysvobození?


zdroj
V poslední době je celý young adult knižní svět částečně ovládán retellingy, se kterými se opravdu roztrhl pytel - zvlášť s těmi na Krásku a zvíře. A i když se to může zdát podivné, každý, který jsem dosud přečetla, byl vlastně úplně jiný, ač pohádkové základy byly obdobné. Stejně tomu bylo i s knihou Na lovu, která se nepodobala snad ničemu, co jsem dosud přečetla. Tahle kniha má naprosto jedinečnou atmosféru, která vás doslova pohltí. Stále čtete young adult, ale zároveň máte pocit, jako byste se vzdalovali někam dál, do trochu temnějšího světa a jako byste se z klasické young adultovky dostali někam do neznáma. Kam, to asi nedokážu úplně pojmenovat, stejně jako celou atmosféru knihy nedokážu dost dobře popsat, ale rozhodně je to něco úplně jiného, než s čím jsem se dosud setkala. 


“She wept because she did not know what she wanted, and because she wanted everything.” 


Hlavní hrdinka Jeva je jedna z nejpropracovanějších postav, se kterými jsem se ve fantasy žánru setkala, a je u ní podle mě dost vidět, jak šla autorka do hloubky. A taky, že do ní vložila něco ze sebe, jak píše i v doslovu. Jeva se potýká s pocity, se kterými se mnohdy potýkají i někteří z nás - život, který žije, ji nenaplňuje, má pocit, že se musí zavděčit okolí, i když touhy jejího srdce leží někde jinde a dá se říct, že celkově moc netuší, kam vlastně patří. A i když jí to tak na první pohled nepřipadá, celá tahle epizoda se Zvířetem jí to ukáže, ukáže jí, kdy dokáže být šťastná a co k tomu potřebuje. Samozřejmě, že podle pohádkové předlohy se Jeva musí do Zvířete zamilovat, ale rozhodně to neprobíhá tak lehce a jednoduše, jak to v young adult někdy bývá. Jeva Zvíře nenávidí a své protichůdné pocity sice moc nechápe, ale rozhodně ji neodrazují od touhy po jeho smrti. Nakonec ji samozřejmě odradí, ale to až z jiných důvodů a o tom si budete muset přečíst sami. 


zdroj
Zajímavé na knize bylo to, že jsme dostali kapitoly i z pohledu Zvířete. A ještě zajímavější a originálnější bylo jejich provedení. To bylo opravdu něco. Kapitoly byly sice kratičké, ale pokaždé mě naprosto dostaly. A vlastně jsem si díky nim procházela stejným pocitovým vývojem vůči Zvířeti, jako Jeva. Zpočátku ho nesnášíte, ale postupně zjišťujete, že pod povrchem Zvíře opravdu není zvíře, ačkoliv tak třeba chce působit. A začne vám ho bít líto. Takhle to sice asi probíhá i v klasické pohádce, ale zdá se mi, že tady je vám ho líto ještě víc. Spolu se Zvířetem se v knize otevírá nový magický svět, spojený i s ptákem Ohnivákem, prolože Na lovu je částečně retellingem i na tuto pohádku. A pokud třeba jako já moc nevíte, o co v ní jde, nemusíte se bát - v knize se vám dostane vysvětlení. A právě tato pohádka a samotný Ohnivák jsou pro příběh naprosto zásadní a kromě jiného znázorňují to, zda a za jakých okolností se člověk dokáže vzdát své nejhlubší touhy.


zdroj
Na lovu můžu rozhodně doporučit těm, kteří hledají v young adult žánru něco trochu nového, něco, co třeba ještě nenašli. Samozřejmě pokud mají rádi retellingy. Přestože já jsem z knihy nadšená, myslím si, že  z ní ne nutně musí být nadšení všichni. Jak už jsem zmiňovala, kniha má svou osobitou a na YA docela temnou atmosféru. Kromě toho je dost zaměřená na vnitřní pocity hlavních postav. Děj sice rozhodně nepokulhává a čtenáři se dostane i akčních scén, ale i pro pochopení celého děje je podle mě právě zaměření na pocity dost důležité. Pokud ale zjistíte, že vám přesně tento styl vyhovuje, budete se knihu užívat, bude se vám líbit a spolu s Jevou budete rádi odkrývat tajemství magie a možná i své nejhlubší touhy. Nebo vás nad nimi kniha přiměje alespoň trochu zapřemýšlet. A to je něco, co mám na knížkách vždycky moc ráda - že vám vedle úžasného příběhu dají i něco, co si třeba vezmete k srdci a budete přemýšlet o věcech z trochu jiného pohledu. V této knize tomu pro mě bylo přesně tak a já nemůžu být spokojenější.

Moje hodnocení: 5/5

Čtete retellingy? Jaký je zatím váš nejoblíbenější?

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Kráska a zvíře je moje oblbaná pohádka a retellingy mám moc ráda. Díky téhle kombinaci mě kniha neskutečně láká. :) Doufám, že se k ní brzy dostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) A taky doufám, že se k ní dostaneš, podle mě za to opravdu stojí :)

      Vymazat

Používá technologii služby Blogger.