SELEKCE (Kiera Cass)

Původní název: The Selection
Český název: Selekce
Autor: Kiera Cass
Série: Selekce
Počet stran: 288
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Jana Doležalová-Montorio
Rok vydání: 2012 (EN), 2014 (CZ)
Žánr: young adult, fantasy, dystopie
Anotace: Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona.
Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Moje recenze: 
Ocitáme se v Americe v době, kdy jsou její obyvatelé rozděleni do osmi kast. A každá kasta se na tom má trochu lépe či hůře než jiná. America Singerová je z páté kasty - kasta, která se věnuje uměleckým povoláním a dá se v ní žít i relativně dobře, pokud ale počítáte s tím, že plný žaludek nebudete mít nikdy, váš život bude opravdu skromný a občas nastanou i zlé časy. America má tajný románek z Aspenem, který je ze šesté kasty - tajný proto, protože není moc obvyklé, aby dívka byla s chlapcem z nižší kasty, nehledě na to, že její matka by to nikdy nepřipustila. 
V této zemi také po určité době probíhá jakási soutěž s názvem Selekci, kdy se dívky příslušného věku mají možnost ucházet o titul příští královny. Ze všech dívek se totiž vybere 34, které přijedou do královského paláce a z nichž si princ Maxon po určité době vybere svou vyvolenou. America se rozhodně odmítá přihlásit, ovšem na nátlak tak učiní a je šokována, když slyší své jméno mezi vybranými. Ani se nenaděje a už je v paláci, kde se musí vyrovnat s mnohým - s náhlým životem v blízkosti mnoha dívek, z nichž ne všechny jsou přátelské, s pravidly v paláci a v neposlední řadě s tím, že princ Maxon je vlastně úplně jiný, než jak si ho představovala. Prožívá citový zmatek, protože má v srdci stále Aspena, ačkoliv jí při posledním setkání ublížil a zároveň něco vzniká mezi ní a Maxonem. A kromě toho také čelí kruté realitě útoků rebelů na palác, které jsou závažnější, než si myslela...


zdroj
Naprosto upřímně musím říct, že ač jsem se na Selekci opravdu těšila, žádný závratný příběh, který by mě dostal do kolen, jsem nečekala. No, tak teda nevím, ale mě to do kolen opravdu dostalo. Těšila jsem se zejména na královské prostředí, protože to já v knihách opravdu můžu (viz Skleněný trůn) a dostala jsem snad ještě víc než jsem čekala. A nejen koncept královské rodiny je to, co se mi líbilo; líbilo se mi taky kastovní rozdělení. Jistě, nejdřív jsem si říkala, že snad v každé dystopii musí být obyvatelé nějakým způsobem rozděleni (a když nad tím tak přemýšlím, opravdu jsem snad nečetla žádnou dystopii, kde by takové rozdělení nebylo), ale mám pocit, že pokaždé je to vytvořeno tak nějak po svém. V Selekci mi třeba přišla originální ta "specializace" každé kasty na určitá povolání. Samozřejmě, není to nic dobrého, vzhledem k tomu, že osmá kasta jsou v podstatě bezdomovci a že ne každý může najít zalíbení v povolání, které by podle pravidel měl vykonávat, ale je to zajisté zajímavý prvek.


"Já mám v plánu jen se dobře najíst, než mě vykopnete."

Co se týče soutěže/show Selekce, samotný nápad mi vůbec není sympatický. Ale to rozhodně neznamená, že by se mi to nelíbilo. Abych to vysvětlila - myslím, že do knihy je tohle opravdu skvělý nápad a celou soutěž si neskutečně užívám. Ale tyhle soutěže typu reality show "The Bachelorette" nemám ráda v tom smyslu, že mi prostě přijde hrozně vynucené takovým způsobem si vybrat lásku.. A zrovna tady to ani pravá láska být nemusí. Ačkoliv mě opravdu baví to sledovat, nedovedu si představit, že bych se něčeho podobného sama měla účastnit, zkrátka si stojím za tím, že svou pravou lásku člověk najde právě když ji nehledá. Na druhou stranu na rozdíl od populární tv show chápu důvody, proč existuje Selekce - princ se opravdu nemá kdy vídat s dívkami a když, jistě jde většinou zejména o "fanynky", které při pohledu na něj omdlévají, takže tohle je možná jediná možnost, jak opravdu poznat nějakou dívku. Nehledě na to, že budoucí král prostě královnu mít musí..


zdroj
V knize jsme měli možnost poznat samozřejmě spoustu postav, ale já bych se nejvíc zaměřila na takové hlavní trio. Vím, že America přijde mnoha lidem otravná, ale já tuhle její stránku nějak nemůžu najít. Přijde mi prostě jako normální zmatená dívka, která se snaží přijít na to, co chce a která nikdy neměla úplně nejjednodušší život. Kromě toho se mi líbí, jaký vztah má se svou sestrou May, u které bych klidně uvítala víc scén. Stěžejní postavou je nepochybně princ Maxon. Co k němu říct - asi jsem se zamilovala. Teď si budu trochu protiřečit, ale kvůli němu bych do Selekce opravdu možná i šla. Jeho nezkušenost, co se dívek týče, mi přijde neskutečně roztomilá, navíc jeho velice milá, velkorysí, ale přesto rozhodná povaha je rozhodně hodna panovníka. A on a America? Maxerica forever. No a naše trio doplňuje Aspen, který byl zejména na začátku knihy, ale v příštím díle z něj určitě uvidíme víc. Ne, opravdu ho nemám ráda. Na začátku jsem ho vlastně docela ráda měla, ale... ne. On prostě neví, co chce. America pro něj dělala, co se dalo, protože jako člen šesté kasty na tom je prostě hůř a on to nemohl překousnout. Ale jakmile se okolnosti změní, myslí si, že mu zase skočí kolem krku? Opravdu doufám, že s ním Mer nakonec vymete, protože se mi právě zařadil k postavám jako Adam z Jsem roztříštěná nebo Tamlin ze Dvora trnů a růží - aneb nejhorší mužské postavy ever.


zdroj
Pokud nad knihou váháte, řeknu to takhle - máte-li v oblibě, když se v knize objeví královská rodina a nebo třeba rádi sledujete televizní show, není co řešit. Samozřejmě je taky nutné, aby vám nevadily milostné trojúhelníky v knihách, ale podle mě se tohle snad nikdy neomrzí. A jestli vám začátek knihy přijde trochu pomalejší, počkejte si, až se America dostane do paláce. Pak se teprve všechno rozjede.  Mám pocit, že brzy bych vám mohla vyzradit celý obsah knihy, což by byla opravdu škoda. Takže tímto to asi ukončím a jen dodám, že Selekce se teď rozhodně dostává mezi mé oblíbené série. To vím už teď.

Moje hodnocení: 5/5

Jak se Selekce líbila vám? A jaký je váš názor na tyhle reality show?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.