FANTASTICKÁ ZVÍŘATA A KDE JE NAJÍT - PŮVODNÍ SCÉNÁŘ (J. K. Rowling)

Původní název: Fantastic Beasts And Where To Find Them - The Original Screenplay
Český název: Fantastická zvířata a kde je najít - původní scénář
Autor: J. k. Rowling
Série: -
Počet stran: 288
Nakladatelství: Albatros
Překlad: Helena Šváchová
Rok vydání: 2016 (EN),  2017 (CZ)
Žánr: fantasy, young adult, fikce
Anotace: Příběh Fantastická zvířata a kde je najít začíná v roce 1926, kdy se Mlok Scamander – kterého hraje držitel Oscara Eddie Redmayne – vrací z cesty po světě, během níž našel a zdokumentoval pestrou škálu kouzelných tvorů. Nakrátko se zastaví v New Yorku a zase by z něj bez nehody odjel… nebýt nečara Jacoba, ztraceného magického kufříku a útěku několika Mlokových fantastických stvoření, která by mohla způsobit světu nečarů i čarodějů pořádné problémy.




Moje recenze:
Milovník kouzelných zvířat Mlok Scamander přijíždí do New Yorku. A z jeho původně krátké návštěvy se stává pořádné dobrodružství. Vše to vlastně začne neposedným hrabákem, který Mlokovi uteče z kufru, kde ukrývá spousta kouzelných potvůrek. Do toho se zamotá nečar (nebo pro "nás" Brity mudla) Jacob, prohodí se kufry a už to jede. Mlokova podivného chování si všimne bývalá bystrozorka Goldsteinová a chce o jeho činech informovat ministerstvo, kde ji ovšem nepřijmou. Vše se stále více komplikuje - Mlok s pomocí Jacoba musí pochytat všechna zvířata, která mu stihla utéct z kufru, musí každého přesvědčovat, že není důvod mít z těchto tvorů strach a především musí být zachráněn člověk nesoucí v sobě nebezpečí, kterého by se někteří lidé rádi zmocnili..



zdroj
Film Fantastická zvířata s sebou přinesl obrovský rozruch a spousta lidí, včetně mě, si ho naprosto oblíbila. A když byl vydán taky scénář, okamžitě jsem ho musela mít. A řeknu to takhle - prostě jako bych viděla film podruhé. Což vypovídá dvě věci - knihu jsem si maximálně užila, protože jsem si užila už film a milovala na něm úplně všechno. Ale protože jde o scénář, bylo to zkrátka opravdu, jako bych se na film podívala znovu - na vlast stejné dialogy, při popisu scén jsem už v duchu viděla, jak to vypadalo ve filmu a tak dále. To mě ale vůbec nevadilo a nijak mi to nebránilo, abych si knihu užila. 


"My philosophy is that worrying means you suffer twice.” 

Celý děj knihy je neuvěřitelně poutavý a napínavý a já se nemohla odtrhnout, ačkoliv jsem věděla, jak vše dopadne. Je vidět, že Rowlingová nepolevuje a stále má čím nás překvapit a doslova posadit na zadek. Tohle bylo prostě skvělý. Zápletka se netočila jen kolem samotných zvířat, ale bylo tu několik záhad, do kterých jsme postupně pronikali a zjišťovali, jaký dopad budou mít. Byl tu také nastíněn problém, který se nejspíš bude řešit v příštích dílech - Grindewald. A asi vám nemusím říkat, jak hrozně moc se na tohle těším, protože v Harrym Potterovi jsme nějaké ty odkazy na hrůzy, které v minulosti přinášel Grindewald slyšeli a já především doufám, že se dočkáme onoho slavného souboje Grindewald vs. Brumbál.


zdroj

To ale trochu odbíhám. Musím podotknout, že jsem zjistila, že klasická kniha mi opravdu sedí víc než scénář. V knize máme možnost lépe se seznámit s postavami a zjistit, jací jsou. To ve scénáři prostě není, ale s tím se zkrátka musí počítat, protože scénář = dialogy a popisy scén, žádné sáhodlouhé popisování pocitů a všeho možného. Ale přesto jsem si nemohla neoblíbit Mloka. No, možná za to trochu může jeho herecký představitel Eddie Redmayne, který je prostě úžasný, ale velice mě dostala i samotná postava Mloka. Líbila se mi jeho touha chránit zvířata, to, jak se k nim choval, chápal je a snažil se všechny přesvědčit, že jsou to mírumilovná stvoření, která jen potřebují trochu pochopení, trpělivosti a lásky. 


 "Newt . . . I don't think I'm dreaming."
"What gave it away?"
"I ain't got the brains to make this up.” 

Co se týče dalších postav, naprosto mě dostal nečar Jacob. Ten dokázal být opravdu vtipný a přišlo mi roztomilé, jak se snažil pochopit celý kouzelnický svět a co nejvíc pomoci. A pevně doufám, že se s ním ještě setkáme. 
Sestry Goldsteinovy, které Mlokovi posléze také pomáhaly, mi také přirostly k srdci - Queenie a její dar čtení myšlenek dělaly knihu o to zajímavější a přinášely s sebou zajímavé scény. No a Porpentina (absolutně si nevzpomínám, že to křestní jméno by v knize padlo) mě ze začátku tedy až tak neoslovila, ale postupně jsme jí přišla na chuť a jsem zvědavá, jak ji budeme moci více poznat v dalších dílech.


zdroj
Celkově mám dojem, že první díl nastínil spoustu věcí, které můžeme očekávat v dalších dílech. Jak už jsem řekla - Grindewalda, dále nějaké vyzrazení tajemství z Mlokova života a třeba i nějakou lásku. No, rozhodně se budu moc těšit. Pro teď jsem naprosto spokojená jak s filmem, tak se scénářem a pokud jste viděli film a nad knihou váháte, řeknu to asi takhle - nezjistíte tu nic nového, ale myslím, že zažít tu jízdu podruhé rozhodně ničemu neuškodí.

Moje hodnocení: 5/5

Co vy, viděli jste film nebo třeba i četli scénář? Jaké z toho máte pocity vy?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.