1984 (George Orwell)

Původní název: 1984      
Český název:  1984
Autor: George Orwell
Série: -
Počet stran: 264
Nakladatelství: Československý spisovatel
Překlad: Jana Rajnyšová
Rok vydání: 1948 (EN),  2009 (CZ)
Žánr: fikce, dystopie, politika, sci-fi
Anotace:
1984 (v anglickém originále vypsáno slovy Nineteen Eighty-Four) je významný antiutopický román anglického spisovatele George Orwella z roku 1949. Popisuje svět, v němž vládne absolutní totalita a podporuje ji permanentní válka. Cokoli proti kolektivnímu myšlení Strany je krutě trestáno, lidská individualita se stává zločinem. Z tohoto díla pochází známý výrok "Velký bratr tě sleduje!

Moje recenze:
Jistě všichni známe George Orwella a jeho knihy, které se často objevují v povinné četbě. Právě 1984 se tam podle mě objevuje nejčastěji. A ano, je i na mém seznamu povinné četby k maturitě. To ale není jediný důvod, proč jsem si knihu přečetla - opravdu upřímně jsem si ji chtěla přečíst, neboť námětem mi přišla velmi zajímavá, recenze mě na knihu lákaly a navíc je to prostě klasika. A jaký je můj verdikt ohledně tohoto antiutopického románu?

Podle mě je nějakým smysluplným způsobem shrnout právě knihy tohoto typu (tedy právě ty knihy objevující se v povinné četbě) neskutečně těžké. Jde totiž o knihy trochu jiného typu než normálně čtu a řekněme si to upřímně - napsat recenzi na fantasy nebo romantickou knihu je prostě o dost jednodušší než napsat recenzi na takhle reálnou a svým způsobem děsivou záležitost.

"Nejúděsnější na tom všem není, že člověk mohou zabít za to, že smýšlí jinak, ale to, že by mohli mít pravdu."

Ale co, já stejně zkusím nějak popsat, jak na mě Orwell v této knize zapůsobil. V první chvíli si musíme uvědomit to, že Orwell knihu napsal někdy po 2. světové válce a píše o světě právě v roce 1984. Čili nám tak nějak předvídá budoucnost. A kdybyste věděli (jakože už asi většina z vás ví), jak se dokázal trefit. V příběhu sledujeme život Winstona Smithe, který žije v době, kdy je svět rozdělen do tří kontinentů, které spolu stále válčí a stále se mění protivníci, kdy jsou obyvatelé Země neustále obelháváni, aniž by to postřehli, jsou sledováni na každém kroku a jakmile se zachovají v nesouladu s pravidly Strany, čeká je vaporizace - a co je pak, to ví jen ti, kteří to zažili.

zdroj
Winston si však uvědomuje, jak se s lidmi manipuluje, jak se manipuluje s minulostí, jak se připravuje budoucnost a jak je lidem upírána svoboda. Alespoň částečně si to uvědomuje, ale je toho ještě mnohem víc. A vy si to vše budete uvědomovat spolu s ním. Uvědomíte si, jak je tato kniha nadčasová, jak podobná je událostem, které nás provázely a provázejí a to vše vás bude děsit víc než kdejaký horor.

"Je pravda a je nepravda a když se člověk drží pravdy, třeba proti celému světu, není šílený."

1984 na mě opravdu velice silně zapůsobilo. Ale nebudu lhát, nebyla to lehká četba. Nečetla se vůbec lehce, právě proto, že byla plna tak děsivé budoucnosti, o kterou by fakt nikdo nestál. Přestože děj se motá okolo Winstonova života, my jeho prostřednictvím sledujeme mnohem více podnětů. Vidíme, jak krutě dokáží někteří lidé jednat, aby dosáhli svých potřeb. Jak relativně jednoduše, ovšem za jak velkou cenu jde zmanipulovat člověk k obrazu svému. A mnoho dalšího. Opravdu radím se na tuto knihu předem emočně připravit.

zdroj
Omlouvám se, pokud jste po této recenzi trochu zmateni. Ale prosím, nezazlívejte mi to. Já učinila pokus o seskupení svých myšlenek do recenze, ale jak už jsem psala, dle mého názoru je napsat na 1984 recenzi nesmírně obtížné. Což teď mohu potvrdit. Nicméně vám mohu z tohoto článku předat své doporučení na knihu, pokud budete připraveni na vše. Ale na druhou stranu vám kniha dokáže podle mě opravdu hodně předat a určitě stojí i za to, že vás možná bude děsit. Nicméně vám radím přečíst si i nějaké hodnotnější recenze, které vás třeba navnadí mnohem více než já :)

Moje hodnocení: 5/5

Jak jste na tom vy celkově s povinnou četbou? A četli jste 19874? Taky vás svým způsobem děsila?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.