STŘÍBRNÁ ZÁTOKA (Jojo Moyes)

Původní název: Silver Bay
Český název: Stříbrná zátoka
Autor: Jojo Moyes
Série: -
Počet stran: 368
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Lucie Mikolajková
Rok vydání: 2007 (EN),  2015 (CZ)
Žánr: romance, contemporary 
Anotace: Lisa McCullenová se nikdy nedokázala odpoutat od minulosti. Ale nedotčené pláže a uzavřená komunita obyvatel australského přímořského městečka jí nabízí svobodu a bezpečí, po nichž tolik touží – když už ne pro sebe, tak pro svou desetiletou dcerku Hannah. Jenže pak přijede Mike Dormer, ubytuje se v rozpadajícím se hotýlku legendární lovkyně žraloků a Liziny tety Kathleen a veškerý klid a mír Stříbrné zátoky a vlastně vše, na čem Lise záleží, je rázem v ohrožení. Tenhle navoněný panák z Londýna chce totiž z hotýlku a zálivu, jenž skýtá útočiště velrybám, udělat prosperující turistické letovisko. A i když je to přesně ten typ člověka, kterého by Lisa měla nenávidět, co nevidět začne ohrožovat i Lisino rozhodnutí znovu se nezamilovat do někoho, kdo si to vůbec nezaslouží... 

Moje recenze:
Lisa žije již pět let se svou dcerou Hannou v Austrálii nový život, odpoutaný od minulosti. A podstatnou roli v něm hraje moře, především velryby. Proto když do jejich Stříbrné zátoky dorazí Mike Dormer, není zrovna nadšená. Zpočátku tedy vlastně ano - Mikeův příjezd je sice záhadný, ale brzy si ho téměř všichni oblíbí, především jedenáctiletá Hannah, i on sám k tomuto místu dost přilne. Později se ale přijde na původní důvod jeho návštěvy - Mike totiž pracuje v londýnské firmě, která plánuje v Silver Bay postavit luxusní hotel s možností vodních sportů a jeho úkolem bylo zařídit tuto událost na místě. Ale Mike zjistil, jaké je Silver Bay kouzelné místo, jak důležité je pro velryby a další mořské živočichy a v neposlední řadě si oblíbil jeho obyvatele, a proto se rozhodne místo zachránit, jak jen bude moct. Kromě toho zjišťuje další důvod, proč je Silver Bay tolik důležité - důvod související s Lisinou a Hanninou minulostí, která rozhodně nebyla procházka růžovou zahradou a kterou se postupně dozvídáme. Podaří se zátoku zachránit před vybudováním turistického letoviska? A dokáže se Lissa konečně naprosto odpoutat od své minulosti a přestat se strachovat z jejích následků?


zdroj
Knížky Jojo Moyes jsou pro mě srdcovkou. Než jsem tě poznala pro mě bude navždy jedna z top knížek vůbec a asi žádné další autorčino dílo ji nepřekoná, to prostě nejde. I tak mě ale každá její kniha naprosto dostane a Stříbrná zátoka rozhodně nebyla výjimkou. Obdivuji, jak si pokaždé dokáže vybrat docela originální téma a podat ho čtenářům takovým způsobem, že je prostě dostane. Nebo alespoň na mě to tak platí. Tady na začátku knihy ani netušíte, jak silný a překvapivý příběh vás tu nakonec bude čekat. Zprvu se kniha totiž tváří jako romantický příběh s komplikovanou love story, který stojí pouze na snaze ochránit zátoku velryb. Záhy však zjistíte, o kolik je celý příběh ve skutečnosti hlubší.

"Možná v sobě všichni máme zvrácenou touhu přibližovat se k věcem,které nás mohou zničit."

U Jojo bývá zvykem psát knihy z pohledu více postav. Tady jich je dokonce pět s tím, že ke konci přibude ještě šestá osoba - ta ale jen v jedné nebo ve dvou kapitolách. Může se to zdát jako příliš velký počet a stejně jako já se můžete obávat, že se v postavách budete ztrácet. U mě se to ale nestalo a myslím, že k tomu není důvod. Každá postava je stylem vyprávění dost odlišná a celou dobu máte naprosto jasno v tom, kdo je kdo. Pro mě bylo nejpozoruhodnější to, že jsou zde i kapitoly z pohledu jedenáctileté Hanny. A ještě více mě překvapilo, jak se autorce podařila do takového dítěte vžít. Hannah je sice na svůj věk trochu vyspělejší, než je běžné - vzhledem k její minulosti se ale není čemu divit. Nicméně i tak stále samozřejmě přemýšlí jinak než dospělý člověk a to se autorce naprosto bravurně povedlo. Stále mě nepřestává udivovat, jak skákala z pohledu dospělého člověka na dítě a přitom z dítěte neudělala dospělého.

zdroj
Dalším vypravěčem byla Kathleen, která je velmi důležitou součástí příběhu. Kathleen je šestasedmdesátiletá paní, Lisina teta, která vede hotýlek v Silver Bay. Já jsem si ji opravdu oblíbila. Na svůj věk byla fakt dost aktivní a přestože byste si pomysleli, že její život asi za moc nestojí, když se nikdy nevdala a nemá děti, není tomu tak. Její život rozhodně nikdy nebyl ani není žádná nuda a momentálně veškerou svou energii dává do toho, aby zajistila bezpečný život Lise a Hanně. Byla takovým světlým bodem příběhu, věřila, že všechno dobře dopadne a vždycky jsem si u jejích kapitol tak nějak odpočinula.

„Když jste obklopeni tolika tajemstvími jako já, máte dobrý pocit, že občas můžete něco říct úplně na rovinu.“

Samozřejmě romantická zápletka se tu točí kolem Lisy a Mikea. Lisa mi ze začátku k srdci moc nepřirostla, připadala mi taková chladná, možní i trochu sobecká. Teď ale naprosto chápu, proč byla taková a je vůbec s podivem, že po tom, co prožila, dokáže žít. To vám ale spoilerovat nebudu. Nemohu vám toho ani moc říct o tomto románku, protože bych toho vyzradila až moc, ale rozhodně se nemusíte bát, že by celá kniha byla jen o tom. Mike se sice do Lisy zamiloval dost intenzivně, u Lisy to jde pozvolna, ale částečně i díky Mikeovi se odhalují tajemství minulosti, které jsou mnohem důležitější. A je možné, že kdyby Mike nevtrhl do Lisina života, nikdy by se nedozvěděla nesmírně důležité informace a navždy by se trápila kvůli chybám, které učinila.

zdroj
Celkově bych řekla, že je dost důležitým tématem knihy rodina a především to, že někdy se rodinné soužití úplně nepovede a dopadne to všelijak. V určitých chvílích to rozhodně není nijak jednoduché čtení a autorka člověka dokáže dost zaskočit. Na druhou stranu ale musím říct, že to, jak kniha skončí a co se na konci dozvíme, jsem už nějakou dobu tušila. Ale to mi vůbec nevadí. I tak jsem si knihu neskutečně užila a celý dojem ještě umocňovala prostředí Austrálie, které příběhu dodávalo na atmosféře. A samozřejmě tam teď nutně potřebuji jet, to je jasné. Za sebe vám i tuto knihu autorky mohu vřele doporučit a už teď se těším, až se pustím do její další knihy, což bude tentokrát nejspíš Krasojezdkyně.

Moje hodnocení: 5/5

Jaký vztah k Jojo Moyes máte vy? Nebo se na její knihy teprve chystáte?

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) Od autorky jsem četla její nejznámější knihu Než jsem tě poznala a byla jsem z ní naprosto nadšená. Ty jsi mi ji zase připomněla a moc ráda bych si přečetla i autorčiny další knihy. Zrovna tahle vypadá hodně dobře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Než jsem tě poznala naprosto souhlasím! A do dalších knih se určitě pusť, ještě třeba Dívku, již jsi tu zanechal můžu s čistým svědomím doporučit :)

      Vymazat

Používá technologii služby Blogger.