ELITA (Kiera Cass)

Původní název: The Elite
Český název: Elita
Autor: Kiera Cass
Série: Selekce
Počet stran: 280
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Jana Doležalová-Montorio
Rok vydání: 2013 (EN), 2015 (CZ)
Žánr: young adult, fantasy, dystopie
Anotace: Třicet pět dívek přišlo do paláce soutěžit v Selekci. Všechny až na šest byly poslány domů. A jen jedna se provdá za prince Maxona a bude korunována princeznou Illey.
America si pořád není jistá, kde leží její srdce. Když je s Maxonem, nechává se unášet jejich novou dechberoucí reakcí a nesní o ničem jiném, než být s ním. Ale kdykoliv vidí Aspena vykonávajícího práci strážce v paláci, je strhávána vzpomínkami na společný život, který si plánovali. Jak se skupinka zmenšila na Elitu, jsou ostatní dívky ještě odhodlanější získat Maxona - a Americe běží čas na rozhodnutí.
Právě když si je America jistá, že se rozhodla, zničující ztráta ji donutí znovu o všem začít pochybovat. A zatímco se snaží představit si budoucnost, agresivní rebelové odhodlaní svrhnout monarchii nabývají na síle a jejich plány by mohly zničit její šanci na jakýkoliv šťastný konec.

Moje recenze:
America se probojovala až do Elity, o čemž se jí na začátku Selekce ani nesnilo. Ale stále není rozhodnutá, co vlastně opravdu chce. Ví, že je zamilovaná do Maxona a taky ví o jeho citech k ní, ale stále má v hlavě i Aspena. Kdyby si vybrala Maxona, automaticky by s ním přišla taky zodpovědnost titulu princezny a America si není jistá, že je vhodnou kandidátkou na tento post. Pokud by se rozhodla pro Aspena, asi by žila šťastně s její první láskou, obzvlášť když je teď Aspen díky práci v paláci ve vyšší kastě, ale ví, že by nikdy nepřestala myslet na Maxona a na to, jaký život by jí vyklouzl mezi prsty. Kromě toho jsou v paláci čím dál častěji útoky rebelů a America pomalu zjišťuje, že král Gregory možná nebyl tak skvělý, jak si všichni myslí. S narůstajícím stresem okolo Selekce a útoků navíc America často jedná impulzivně a dělá věci, které, ač jsou s dobrými úmysly, by jí nemusely jen tak projít.

zdroj
Na druhý díl Selekce jsem se neskutečně těšila. Ze začátku mi však průběh děje přišel trochu.. pomalejší? Nějak jsem se do knihy nedokázala úplně dostat. Nicméně to trvalo jen prvních pár stránek a pak jsem konečně dostala tu atmosféru Selekce, jak ji znám z prvního dílu. A v závěru se stalo tolik pro mě až šokujících věcí, že jsem si na nějaký pomalejší začátek ani nevzpomněla. 

"Láska je nádherný strach."

Čím méně je v Selekci dívek, tím více se zaměřuju na to, jak se k nim stavím. Pokud jste četli mou recenzi na první díl, víte, že rozhodně fandím "Maxerice", čímž bych měla všechny ostatní nesnášet, ale tak to být úplně nemusí.Upřímně řečeno, opravdové pocity ve mně vyvolávají asi jen tři dívky.  Marlee, kterou jsem měla ráda od začátku a její přátelství s Americou jsem jenom uvítala. Už na konci Selekce jsem měla tušení, jak se její osud vyvine a svým postojem mi pak už ani nepřišla jako konkurentka pro Americu, takže jsem ji měla o to radši. Kriss je další z dívek, o kterých si už dokážu něco myslet a přestože neudělala nic špatného, nemá mé plné sympatie. Nebo spíš by je měla, kdybych v ní neviděla snad jedinou konkurentku pro Americu, což mi opravdu vadí. Nutno ale říct, že si za to America může zčásti sama. A třetí dívkou je Celeste. Má cenu s k ní vůbec vyjadřovat? Ta holka mi pije krev vším, co dělá. Je na ní dobře vidět, o co jí jde a že to s nějakými city k Maxonovi vůbec nesouvisí. Celeste je prostě klasická knižní mrcha - sebestředná, sobecká a manipulativní. A trochu se bojím, aby nakonec nebyla i trochu nebezpečím. Co se ostatních dívek týče, nemám k nim moc co říct, protože ty prostě v knize neměly dost prostoru na to, abych si o nich byla schopná vytvořit opravdový obrázek.

zdroj
Americu mám v Elitě pořád stejně ráda, ačkoliv mi už trošku vadí její nerozhodnost. Chápu, že je to všechno těžké, ale ono se nejde pořád spoléhat jak na city Maxona, tak i Aspena, jednou se prostě rozhodnout musí. I tak je mi jí v tomhle opravdu líto, protože ačkoliv fandím celým srdcem Maxonovi, vím, co vše ji pojí s Aspenem a to nejde jen tak vymazat. Taky chápu její obavy z toho, co by následovalo, kdyby se stala princeznou - asi každý by pochyboval o tom, jak by zvládl mít moc nad královstvím, byť jen částečnou. Nicméně já si myslím, že America by byla skvělá princezna. A nepíšu to proto, že ji prostě chci s Maxonem, ale proto, že její názory se naprosto shodují s mými a kdybych měla na jejím místě dost odvahy, dělala bych vše proto, abych je zrealizovala, v čemž by jako princezna opravdu mohla být úspěšná.

zdroj
Maxona mám ráda čím dál tím víc. Je mi líto, jak si je neustále nejistý v tom, co k němu cítí America a chápu, že musí dělat vše pro to, aby měl alternativu, kdyby jej odmítla, ale stejně mě to prostě přivádí k šílenství. Moc si přeji, aby si konečně přestali být nejistí, vyznali se ze svých citů a konec. Nicméně tak jednoduché to opravdu být nemůže a to nejen kvůli jejich citům. Aspen mi v druhém dílu až tolik nevadil, ale pořád ho nemám moc ráda a nějak mi spolu s Americou prostě nejdou dohromady. A to i bez Selekce.

"Nejdůležitější je možná zůstat klidný, když ostatní panikaří."

Líbí se mi, že se v Elitě stále více ponořujeme taky do politických problémů v království a dozvídáme se toho opravdu hodně. O králi Gregorym, prostřednictvím deníku, který má America a i o současném králi. No a já se opravdu těším, až s tímhle vším někdo něco udělá a myslím, že America by na tom rozhodně mohla mít podíl.

Jak už jsem zmínila, přestože mi kniha ze začátku přišla trochu slabší, pozdějším vývojem událostí to hravě vynahradila a já jsem po jejím přečtení stejně nadšená, jako po Selekci a hořím nedočkavostí, jak celý příběh dopadne. Sice to bude chtít pevný nervy, stejně jako u Elity, ale určitě to bude stát za to.

Moje hodnocení: 5/5

Jak se líbil vývoj děje v Elitě vám? A koho byste si přáli, aby si America vybrala?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.